Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2008

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΕ ΙΟΡΔΑΝΙΑ - ΣΥΡΙΑ

« ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΕ ΙΟΡΔΑΝΙΑ - ΣΥΡΙΑ»
Ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος της περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσης, πραγματοποίησε από 18-8-2008 έως 29-8-2008 εκδρομή στην Ιορδανία και στη Συρία.
ΙΟΡΔΑΝΙΑ
Η Ιορδανία αναμφισβήτητα δεν υστερεί σε αριθμό και επιβλητικότητα Ελληνιστικών μνημείων. Πολλά ονομαστά στη Μέση Ανατολή αραβικά κάστρα Σταυροφόρων αποτελούν μετασκευές παλαιότερων Ελληνιστικών. Ετσι, τόποι όπως η Αντιόχεια (Γέρασα), η Πέτρα, τα Γάδαρα, η Πέλλα, το Δίον, η Φιλαδέλφεια (Αμμάν), o Ιππος, καθώς και οι άλλοι αρχαιολογικοί χώροι παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον για το Ελληνα κυρίως επισκέπτη. Αν προστεθούν και τα Βυζαντινά μνημεία της Ιορδανίας, μεταξύ των οποίων μια ολόκληρη Βυζαντινή πόλη, οι παμπάλαιοι ναοί με τα εξαίσια ψηφιδωτά, καθώς και τόποι που συχνά μνημονεύονται στην Αγία Γραφή, κατανοούμε γιατί η Ιορδανία είναι μια χώρα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προς επίσκεψη, παρ' ότι παραμένει άγνωστη στο ευρύ Ελληνικό κοινό. Επιπλέον, στην Ιορδανία υπάρχουν 300.000 Ελληνορθόδοξοι (Ρούμ Ορτοντόξ) που τρέφουν τα καλύτερα αισθήματα για τους Ελληνες.
Αυτοί ήσαν οι λόγοι που αποφασίσαμε να κάνουμε αυτό το ταξείδι σε Ιορδανία και Συρία.
Την πρώτη ημέρα, 18-8-2008, αναχωρήσαμε από την Πάτρα φθάσαμε στο αεροδρόμιο «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» και από εκεί δια μέσου Καΐρου, φθάσαμε στην πρωτεύουσα της Ιορδανίας , το Αμμάν, της οποίας το όνομα στα Ελληνιστικά χρόνια ήταν Φιλαδέλφεια. Μετά την αποβίβασή μας και πριν καταλύσουμε στο ξενοδοχείο, πήγαμε για βραδυνό φαγητό σε παραδοσιακό εστιατόριο σε προάστιο του Αμμάν. Το εστιατόριο ήταν παλιά μεγάλο χάνι όπου στρατοπέδευαν οι αγωγιάτες και οι έμποροι με τα άλογα, τις καμήλες και τα κάθε λογής εμπορεύματα της Ανατολής.
Την επόμενη ημέρα, 19-8-2008 ημέρα επισκεφτήκαμε την Νεκρά θάλασσα από την πλευρά της Ιορδανίας, που είναι 400 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, με τα ιαματικά της νερά. Άλλοι κολύμπησαν στα γεμάτα αλάτι νερά και άλλοι, κυρίως οι γυναίκες, επισκέφθηκαν το κατάστημα με τα γνήσια καλλυντικά. Ακολούθως επισκεφτήκαμε την πόλη Μάταμπα, το Ελληνικό της όνομα ήταν Μήδαβα, που έχει πληθυσμό 300.000 κατοίκους. Εκεί ζουν αρμονικά οι Χριστιανοί με τους Μουσουλμάνους. Μεγάλο προσκύνημα είναι ο Ορθόδοξος Ναός του Αγίου Γεωργίου. Στο δάπεδο του Ναού ευρίσκεται σε ψηφιδωτό, ο αρχαιότερος χάρτης της Παλαιστίνης και περιλαμβάνει όλες τις πόλεις που πέρασαν οι Ισραηλίτες κατά την έξοδό τους από την Αίγυπτο για την γη της Επαγγελίας. Στο Ναό μας ξενάγησε ο Αρχιμανδρίτης π. Ιννοκέντιος, υπεύθυνος των Σχολείων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων στην Μάταμπα. Μας πληροφόρησε ότι το Πατριαρχείο συντηρεί Σχολεία εκεί όλων των βαθμίδων και αυτή τη στιγμή φοιτούν 1.600 παιδιά και Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι. Το έργο όπως φαντάζεται κανείς είναι τεράστιο, αλλά με τη δύναμη του Θεού τα πάντα λειτουργούν άριστα. Στη συνέχεια ανεβήκαμε στο όρος Νέμπο όπου βρίσκεται ο τάφος του Μωυσή και είναι το σημείο όπου ο Κύριος του έδειξε την γη της Παλαιστίνης, όπου θα γινόταν η εγκατάστασή των 12 φυλών του Ισραήλ. Από το όρος Νέμπο όταν η ατμόσφαιρα είναι καθαρή φαίνονται ακόμα και τα Ιεροσόλυμα. Μετά από εκεί συνεχίσαμε την νότια πορεία για να φτάσουμε την ώρα που σουρούπωνε στο μεγαλύτερο τουριστικό αξιοθέατο της Ιορδανίας, την Πέτρα.
Το πρωί με την δροσιά, ξεκινήσαμε την ξενάγησή μας στον αρχαιολογικό χώρο. Μερικοί από το γκρούπ έφθασαν στην είσοδο του φαραγγιού πάνω σε άλογα των βεδουίνων. Δέος σε πιάνει καθώς διασχίζεις το φαράγγι μήκους ενός χιλομέτρου. Αριστερά και δεξιά, πάνω στα πελώρια βράχια λαξευμένοι βωμοί θεών και πρόσωπα. Το πλάτος του φαραγγιού ποικίλει, από 2 έως 11 μέτρα και το ύψος φθάνει μέχρι τα 100 μέτρα. Στο τέλος όμως, αποζημιώνεσαι, αυτό που βλέπεις σου κόβει την ανάσα. Πρόκειται για ένα τεράστιο σε ύψος (40 μέτρα) μνημείο, με έξι ολόγλυφες κολώνες στην πρόσοψή του σε διπλή σειρά, με αγάλματα, μετώπες, αετώματα κι όλα τα άλλα θαυμαστά της κλασικής ελληνιστικής αρχιτεκτονικής στην πρόσοψή του -όλα σκαλισμένα σαν να ξεπηδούν από το βράχο! Οι Βεδουίνοι το λένε «Αλ Κχάζνεχ αλ Φαρούν», ο Θησαυρός του Φαραώ, γιατί ο παλιός θρύλος λέει ότι εκεί είχε κρύψει ο Φαραώ κάποιο θησαυρό σε μια τεράστια υδρία στην κορυφή του. Από εκείνο το σημείο, περπατάς προς τα δεξιά και μπορείς να επισκεφτείς σκαρφαλώνοντας ή απλά να θαυμάσεις από μακριά, εκατοντάδες άλλα κτίσματα όπως μικρές και μεγάλες κατοικίες, δεξαμενές, λουτρά, βασιλικούς τάφους, και το θέατρο του πρώτου αιώνα π.Χ χωρητικότητας 3.000 θεατών. Η Πέτρα είναι ένα μνημείο για το οποίο αξίζει τον κόπο κάποιος να επισκεφθεί την Ιορδανία. Είναι ένα από τα πιο πολυφωτογραφημένα μνημεία του κόσμου και είναι υπό την προστασία της Ουνέσκο. Μετά την ξενάγηση στην Πέτρα αναχωρούμε για την έρημο Ουάντι Ραμ, όπου κάνουμε σαφάρι με τζιπ 4Χ4 στην απέραντη έρημο με τους τεράστιους κόκκινους βράχους και τους φιλόξενους βεδουίνους κάτω από τις τέντες των οποίων απολαύσαμε γνήσια φιλοξενία με τσάι και καφέ.
Το επόμενο πρωί 21-8-08 αναχωρούμε για την πόλη Γέρασα. Η πόλη αυτή ήταν μια από τις 10 πόλεις της ελληνιστικής δεκάπολης. Ονομάζεται «Πομπηία της Ανατολής» γιατί έχει διατηρηθεί ο τεράστιος αρχαιολογικός της χώρος άριστα. Μας καλωσορίζει η τεράστια πύλη της εισόδου, έργο του Ρωμαίου αυτοκράτορα Αδριανού και μέσα επισκεπτόμαστε το ναό του Δία, το Νυμφαίο, το ναό της Αρτέμιδος και το άριστο διατηρημένο θέατρο. Στη συνέχεια φθάνομε στα Γάδαρα, άλλη μία Ελληνιστική πόλη, την οποία σύμφωνα με το Ευαγγέλιο, είχε επισκεφθεί και ο Κύριος και μάλιστα θεράπευσε ένα δαιμονιζόμενο. Επιστροφή στο Αμμάν και επίσκεψη στο Μητροπολίτη Φιλαδελφείας και στον Μητροπολιτικό Ναό του Αμμάν τον Άγιο Γεώργιο. Παρακολουθήσαμε την ιερά παράκληση της Παναγίας μας στην οποία έψαλλαν Αραβικά αλλά και Ελληνικά. Μετά την Παράκληση μας δεξιώθηκε και μας ξενάγησε ο Μητροπολίτης Βενέδικτος, Καλαβρυτινής καταγωγής, στο Εκκλησιαστικό Μουσείο και τα ιδρύματα της Μητρόπολής του. Ξεχωρίσαμε το νεόδμητο Νηπιαγωγείο που θα λειτουργήσει για πρώτη φορά φέτος, καθώς επίσης και το Ιατρικό Κέντρο, με τέλεια μηχανήματα, που στεγάζεται σε μια πτέρυγα της Αρχιεπισκοπής και στο οποίο βρίσκουν υγειονομική περίθαλψη κυρίως φτωχοί και ενδεείς δωρεάν.
Το επόμενο πρωί 22-8-08 αναχωρήσαμε για τον Ιορδάνη ποταμό, στην περιοχή της Βηθανίας, όπου είχε βαπτισθεί ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Εκεί μας περίμενε και ο Μητροπολίτης Φιλαδελφείας (το ελληνικό όνομα του Αμμάν) και μέσα σε ρίγη συγκινήσεως, ετελέσθη ο Μεγάλος Αγιασμός και βαπτισθήκαμε όλοι οι προσκυνητές και πήραμε τον τίτλο του Χατζή. Όλοι μας εκείνη τη στιγμή γυρίσαμε 2000 χρόνια πίσω και ζήσαμε και ήταν σαν να ζήσαμε τη στιγμή της βαπτίσεως του Κυρίου μας και την φανέρωση της Αγίας Τριάδος. Ξεναγηθήκαμε μετά στον Ναό της Βαπτίσεως που πρόσφατα κτίστηκε και κατόπιν επισκεφθήκαμε την γυναικεία Μονή της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας που κτίζεται τώρα. Εκεί θα μονάσουν μοναχές, στο μέρος που βαπτίσθηκε ο Κύριος, αλλά και έζησε για σαράντα ολόκληρα χρόνια η Οσία Μαρία η Αιγυπτία.
Την άλλη ημέρα 23-8-2008, μετά την ξενάγησή μας με το λεωφορείο στην πόλη και στα προάστεια του Αμμάν, ανηφορίζουμε για τη Συρία.
Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΔΡΟΜΗΣ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ
Όλη η Συρία είναι διάσπαρτη από τα ίχνη του παρελθόντος. Δεν είναι υπερβολή ο ισχυρισμός ότι σ αυτή τη χώρα κρύβεται μια «άλλη» Ελλάδα. Οι Σελευκίδες, διάδοχοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έχτισαν πολλές πόλεις όπως την Αντιόχεια και την Απάμεια. Επιπλέον κοντά στην πόλη Ταρτούς στα νότια της χώρας, υπάρχει το ελληνόφωνο χωριό Χαμιντιγιέ. Οι Έλληνες στη Συρία άφησαν έντονα το πέρασμά τους. Υπάρχουν σήμερα 300 Ελληνικές νεκροπόλεις, αλλά και υπάρχουν όρθιες ή σε ερείπια πάνω από 600 Βυζαντινές Εκκλησίες. Σημάδι ότι ο Ελληνισμός όπου πέρασε άφησε έντονα τα σημάδια του πολιτισμού του. Αυτό το αναγνωρίζουν οι Σύριοι και είναι πολύ φιλικοί με τους Έλληνες. Όταν αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν Ελληνικά γκρούπς, μιλάνε Ελληνικά όπως τα γνωρίζουν και΄τους καλοσωρίζουν.
Ασσύριοι, Σουμέριοι, Φοίνικες, Βαβυλώνιοι, Αιγύπτιοι, Έλληνες και Ρωμαίοι με τις αυτοκρατορίες και τον πολιτισμό τους επηρέασαν ο ένας τον άλλο. Σ αυτό το έδαφος ο άνθρωπος ανακάλυψε τα μυστικά της γεωργίας, της μεταλλουργίας, αλλά το πιο σπουδαίο εφεύρε το πρώτο- πρώτο αλφάβητο. Θρησκείες, φιλοσοφίες, γλώσσα του εμπορίου, σύστημα θέρμανσης, αερισμού και κλιματισμού όλα αναπτύχθηκαν στην αρχαία Συρία.
Πρώτος σταθμός η πόλη Μπόσρα. Επίσκεψη στο πιο καλοδιατηρημένο ελληνορωμαϊκό θέατρο. Γύρω από το θέατρο οι Άραβες έφτιαξαν τάφρο, και τεράστιο κάστρο με πολεμίστρες. Επίσκεψη στην Ακρόπολη της πόλης, η οποία κατοικείται σήμερα και βόλτα στα στενά σοκάκια με τα παραδοσιακά μαγαζάκια με τους ιδιοκτήτες να σε προσκαλούν ευγενέστατα και να δείχνουν την πραμάτεια τους.

Αναχώρηση και άφιξη στην αρχαιότερη πόλη του κόσμου τη Δαμασκό.
24-8-08. Ξενάγηση στο αρχαιολογικό μουσείο με σπάνιους θησαυρούς από την Ανατολή, την Ελλάδα, την Ρώμη και τους Άραβες. Στη συνέχεια επίσκεψη στην εκκλησία του Αγίου Ανανία, όπου βάπτισε τον Απόστολο Παύλο μετά το όραμα που είδε μπαίνοντας στη Δαμασκό. Προχωρήσαμε στα στενά, αλλά ωραία και γραφικά σοκάκια της παλιάς πόλης και φθάσαμε και προσκυνήσαμε τον Πατριαρχικό Ναό της Δαμασκού, όπου είναι και η έδρα του Πατριαρχείου της Αντιοχείας. Επόμενος σταθμός μας μέσα στην πόλη ήταν το μεγάλο τέμενος των Ομεϊαδών. Κτίστηκε πάνω στις βάσεις μεγάλου Ναού τον οποίο έκτισε ο Ιουστινιανός τον 6ον αιώνα. Στο τέμενος αυτό φυλάσσεται η κεφαλή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου. Το υπόλοιπο του απογεύματος ήταν ελεύθερο για να επισκεφτούμε την σκεπαστή και φημισμένη αγορά της Δαμασκού, Χαμιντίγιε.
25-8-08. Επίσκεψη στο ιστορικό Μοναστήρι της Παναγίας της Σεϊντανάγια. Είναι μεγάλο προσκύνημα και φυλάσσεται η θαυματουργός εικόνα της Παναγίας, έργο του Ευαγγελιστή Λουκά. Δεύτερο προσκύνημα το μοναστήρι της Αγίας Θέκλας, όπου βρίσκεται και ο τάφος της και στη συνέχεια φθάσαμε στο χωριό Μααλούλα, όπου οι κάτοικοι μέχρι και σήμερα μιλούν Αραμαϊκά, την γλώσσα που μιλούσε και ο Χριστός. Εκεί και μέσα σε μια παλαιοχριστιανική Εκκλησία, η φύλακας μας είπε το «Πάτερ ημών» στα Αραμαϊκά όπως το είπε ο Κύριος και κατόπιν εμείς το είπαμε Ελληνικά, όπως μας το διέσωσαν οι Ευαγγελιστές.
Με γεμάτες τις μπαταρίες μας από τα προσκυνήματα αυτά, αναχωρήσαμε για την ονομαστή πόλη της βασίλισσας Ζηνοβίας την Παλμύρα, που είναι πόλη όαση μέσα στη μεγάλη έρημο της Συρίας. Οι Έλληνες την πόλη αυτή την έλεγαν Φοινικούπολη, από τους πολλούς φοίνικες που έχει. Θαυμάσαμε τους τεράστιους αρχαιολογικούς χώρους με τον ναό του Βάαλ (Δία), το αρχαίο θέατρο, την αγορά, το βουλευτήριο και την τεράστια λεωφόρο (1000 μέτρα) περιστοιχισμένη από Κορινθιακούς κίονες, και την κοιλάδα των τάφων. Το δείπνο μας έγινε σε παραδοσιακή τέντα βεδουίνων με τοπικά σπεσιαλιτέ φαγητά και παραδοσιακή μουσική από τους βεδουίνους.
Μετά την διανυκτέρευση στην Πέτρα, το επόμενο πρωί 26-8-08 πήραμε το δρόμο της επιστροφής από την έρημο. Περνώντας από το κάστρο των ιπποτών (κρακ ντε σεβαλιέ) και το Μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου, όπου ο ηγούμενος της Μονής μας ξενάγησε στους μοναστηριακούς χώρους. Η Ιερά Μονή αποτελεί θρησκευτικό κέντρο όχι μόνο της Συρίας, αλλά και της Ιορδανίας και του Λιβάνου. Η μονή διαθέτει κατασκηνώσεις και κάθε καλοκαίρι φιλοξενεί πολλά παιδιά. Η κοιλάδα που υπάρχει γύρω από τη Μονή, ονομάζεται κοιλάδα των Χριστιανών και αποτελείται από 33 Χριστιανικά χωριά, όσα και τα χρόνια της επί γης ζωής του Ιησού.
Στη συνέχεια φθάνουμε στη Χάμα, όπου είδαμε τους ξύλινους τροχούς που είχαν πρώτοι κατασκευάσει οι Ρωμαίοι και έπαιρναν το νερό από τον ποταμό Ορόντη για να ποτίσουν τα κτήματά τους και να μετατρέψουν την περιοχή σε γη της επαγγελίας. Επόμενος σταθμός η Απάμεια, (Πέλλα) ελληνική πόλη με τεράστιο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Η αγορά της ήταν 1800 μέτρα με κιονοστοιχίες Κορινθιακού ρυθμού και στεγασμένη παλιά με κέδρους από τον Λίβανο. Αργά το βράδυ φθάσαμε στο Χαλέπι, την αρχαία ελληνική πόλη Βέροια. Δείπνο σε παραδοσιακό κτίριο που παλιά ήταν χάνι.
Την επομένη μέρα 27-8-08 επισκεφθήκαμε την ερειπωμένη μονή του Αγίου Συμεών του Στυλίτου. Στη μέση του ναού βρίσκεται ο στύλος όπου ζούσε ο Άγιος και τριγύρω κτίστηκαν 4 τρίκλητες βασιλικές και ένα βαπτιστήριο. Ο Ναός του Αγίου Συμεών του Στυλίτου, ήταν ο μεγαλύτερος στη Βυζαντινή αυτοκρατορία πριν κτισθεί η Αγία Σοφία. Επιστροφή στο Χαλέπι, επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο με πολλούς θησαυρούς. Μετά το Μουσείο επισκεφθήκαμε το μεγάλο σκεπαστό παζάρι των 12 χιλιομέτρων, όπου μπορεί να βρει ο καθένας οτιδήποτε από χρυσαφικά, ασημικά, χρυσοκέντητα υφάσματα, μεταξωτά, χαλιά, είδη λαϊκής τέχνης φιλοτεχνημένα με φίλντισι κ.λ.π.
Το επόμενο πρωί 28-8-08 αφήνομε το όμορφο Χαλέπι με το ανατολίτικο χρώμα, και επιστρέφομε στη Δαμασκό. Δείπνο σε παραδοσιακό μαγαζί με λαϊκούς ντόπιους χορούς.
29-8-08 Όλα όμως τα ωραία κάποτε τελειώνουν και παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής. Μένουν οι ωραίες εντυπώσεις και αναμνήσεις. Ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος της περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας Πατρών, για άλλη μια φορά, πέτυχε το στόχο του. Και ο στόχος ήταν:
Να επισκεφθούμε μέρη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επισκεφθήκαμε πρωτοχριστιανικά προσκυνήματα.
Επισκεφθήκαμε αξιόλογους αρχαιολογικούς χώρους στους οποίους άφησαν εμφανή τα σημάδια τους πολλοί λαοί όπως, Ασύριοι, Πέρσες, Αρχαίοι Έλληνες, Ρωμαίοι, Βυζαντινοί Έλληνες, Άραβες κ.λ.π.
Ήρθαμε σε επαφή με λαούς που μας συνδέει κοινή πολιτιστική ρίζα, αλλά και σύγχρονες κοινές αναζητήσεις.
Τέλος, προβληματισθήκαμε πολύ από τις ερήμους των χωρών αυτών και τις συνεχόμενες ερημοποιήσεις και αποφασίσαμε να εντείνουμε έτι πλέον τον αγώνα μας εναντίον της καταστροφής του Φυσικού περιβάλλοντος και της προαγωγής της Υγείας που είναι οι βασικοί στόχοι του Συλλόγου μας.