Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 2019


Ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος της Περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσης την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019 γιόρτασε την Παγκόσμια ημέρα του Περιβάλλοντός με την τέλεση Θείας Λειτουργίας στον Ιερό Ναό Προφήτη Ηλία Οβρυάς Πατρών. 

Πλήθος κόσμου, μέλη και φίλοι του Συλλόγου, αλλά και ενορίτες, κατέκλεισαν τον Ιερό και ανέπεμψαν δέηση προς τον Κύριο για τη σωτηρία του πλανήτη μας του σύμπαντος κόσμου. 
Το σχετικό Δελτίο τύπου που εξέδωσε ο Σύλλογος έχει ως εξής:  
     "Με τοπικό κλίμα υψηλών θερμοκρασιών, από τις πρωινές ώρες, γιορτάστηκε την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019 η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος από το Σύλλογο Προστασίας Υγείας & Περιβάλλοντος της περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας και από τον τοπικό Πολιτιστικό Εξωραϊστικό Σύλλογο Άνω Οβρυάς ‘‘ο Προφήτης Ηλίας’’.

Οι περιβαλλοντικές εκδηλώσεις της ημέρας ξεκίνησαν στον Ι.Ν. Προφήτη Ηλία Άνω Οβρυάς με την τέλεση Θείας Λειτουργίας από τον εκπρόσωπο του Σεβασμιωτάτου κκ. Χρυσοστόμου & Αρχιερατικό επίτροπο Φαρρών π. Δημήτριο Παπαγεωργίου και από τον εφημέριο π. Ανδρέα Γεωργουλόπουλο, κατά τη διάρκεια της οποίας τελέσθηκε αρτοκλασία υπέρ υγείας των μελών του Συλλόγου. Ο π. Δημήτριος Παπαγεωργίου, μίλησε επίκαιρα, αναφερόμενος στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας από τον υπερκαταναλωτισμό, την υπέρ- εκμετάλλευση και την υπέρ- παραγωγή .  
Στον προαύλιο χώρο του Ι.Ν., αισθητικά εναρμονισμένο με τη γιορτή της ημέρας, δόθηκε η συνέχεια. Προλόγισαν της κεντρικής ομιλίας ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Βασίλης Κοτσώνης, ο πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου κ. Αθανάσιος Παπασημακόπουλος, ο οποίος εξήρε τη διαχρονική συνεργασία των δυο Συλλόγων. Επίσης χαιρετισμό απηύθυναν ο κ. Άγγελος Τσιγκρής, πολιτευτής της Νέας Δημοκρατίας, η κα. Τασία Τογιοπούλου, νεοεκλεγείσα Δημοτική Σύμβουλος του Δήμου Πατρέων και εκπρόσωπος του Δημάρχου κ. Κ. Πελετίδη, ο κ. Ηλίας Γιαννικόπουλος, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εθελοντών Αιμοδοτών ΚΥΧ, ο κ. Τριαντάφυλλος Λιάτσος, εκπρόσωπος της ΟΙΚΙΠΑ, ο κ. Θεόδωρος Μπαρρής, νεοεκλεγείς Δήμαρχος Ερυμάνθου, ο κ. Διαμαντής Κανελλόπουλος, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Ερυμάνθου και ο συντονιστής κ. Γρηγόρης Κουτρόπουλος,  ο οποίος κάλεσε στο βήμα τον ομιλητή κ. Πέτρο Αχιλλεόπουλο, Δρ. Φυσικής Ωκεανογραφίας. Ο ομιλητής ανέπτυξε με απλό και κατανοητό τρόπο το θέμα του, που εσχετίζετο με τον κίνδυνο της ανθρωπότητας από την κλιματική αλλαγή. Η ενδιαφέρουσα ομιλία προκάλεσε εκτεταμένη συζήτηση με το κοινό.
Οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ευχάριστες στιγμές από το χορευτικό του τοπικού Συλλόγου και να επισκεφθούν την έκθεση ζωγραφικής των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων του 2ου της Οβρυάς και της Χαλανδρίτσας. Το θέμα της έκθεσης ήταν ‘‘Περιβάλλον και Οικογένεια’’ και έγινε στα πλαίσια του προγράμματος ‘‘Lets do it Greece’’. Στους συμμετέχοντες μαθητές απενεμήθησαν τιμητικά διπλώματα και αναμνηστικά δώρα.

 Τέλος δεν έλειψαν και τα κεράσματα όπως γίνεται κάθε χρόνο με γευστικές προσφορές και των δυο Συλλόγων.   Το Δ.Σ. "   
Κατά την Θεία Λειτουργία, ο εκπρόσωπος του Μητροπολίτου μας κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, π. Δημήτριος Παπαγεωργίου, επίτιμος πρόεδρος του Συλλόγου, ανέφερε τα εξής:   
Με τη χάρη του Θεού και την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, ο οποίος μου έκαμε την ιδιαίτερη τιμή, για άλλη μια φορά, να τον εκπροσωπήσω,  μεταφέρω τις ευχές και ευλογίες του σ’  αυτή την εορταστική εκδήλωση του Συλλόγου Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος της περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσης, για την παγκόσμια ημέρα του Φυσικού Περιβάλλοντος. Ο Σεβασμιώτατος θα ήθελε να είναι μαζί μας, βρίσκεται όμως σε εκκλησιαστική αποστολή στα Ιεροσόλυμα.
          Σήμερα, μία Κυριακή πριν από την Πεντηκοστή, την ιδρυτική ημέρα της Εκκλησίας μας με την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος που ανακαίνισε και ανακαινίζει τον κόσμο ολόκληρο, η Εκκλησία μας την έχει αφιερώσει στους Θεοφόρους Πατέρες που συνήλθαν στην  Α΄ Οικουμενική Σύνοδο το 325 στη Νίκαια της Βιθυνίας.
    Στη Σύνοδο αυτή διατρανώθηκε ότι ο Ιησούς  Χριστός είναι ο Υιός και Λόγος του Θεού «ομοούσιος τῷ Πατρί...», ήρθε στη γη για τη σωτηρία του ανθρώπου, αλλά και για την ανακαίνιση ολόκληρου του κόσμου.
          Στη Σύνοδο αυτή δημιουργήθηκαν και τα 7 πρώτα άρθρα του Συμβόλου της πίστεώς μας όπου ομολογούμε την μεγάλη αλήθεια: «Πιστεύω εις ένα Θεόν Πατέρα, παντοκράτορα, ποιητήν ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων».  Στο 1ο άρθρο ομολογείται ότι ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο. Σύμφωνα με την Α.Γ. ο Θεός έβαλε τον άνθρωπο μέσα στον παράδεισο, τον κατέστησε κύριο της κτίσης, αλλά του έδωσε και την εντολή του «εργάζεσθαι και φυλάσσειν». Να προστατεύει, δηλαδή, την κτίση ολόκληρη από την αλόγιστη χρήση, που σημαίνει καταστροφή και θάνατος.
Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα στη χρήση του κόσμου από τον άνθρωπο.   Αναμφίβολα για την επιβίωσή του ο άνθρωπος οφείλει να χρησιμοποιεί την φύση και να ικανοποιεί τις ανάγκες του για τροφή, για ένδυση, για κατοικία κ.λ.π.  Πρέπει όμως να υπάρχουν όρια σ’ αυτή τη χρησιμοποίηση, όχι αυθαίρετα. Τα όρια αυτά να μην μεταβάλλονται ανάλογα με την οικονομική κατάσταση, την κοινωνική θέση, την δυναμικότητα του κρατικού προϋπολογισμού, και άλλους παράγοντες κάθε εποχής. Πρέπει να παίρνομε και να χρησιμοποιούμε τα απολύτως αναγκαία για τη διατήρησή μας στη ζωή. Να είμαστε αυτάρκεις και ολιγαρκείς. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος  μας λέει σχετικά: «Αυτάρκεια είναι ότι μας χρειάζεται, χωρίς τα οποία δεν μπορούμε να ζήσουμε, ό,τι υπερβαίνει τα όρια είναι περιττό και άχρηστο.
Η τροφή δεν πρέπει να μεταβάλλεται σε τρυφή και η φροντίδα για την ενδυμασία, την υπόδηση, την στέγη δεν πρέπει να καταλήγει σε πολυτέλεια, καλλωπισμό και φιλαρέσκεια. Ό,τι δεν μας χρειάζεται είναι περιττό. Να διάγουμε με αξιοπρέπεια και όχι υπερβολή.
Ο άνθρωπος πλάσθηκε από τον Θεό ολιγαρκής, χωρίς απληστία και πλεονεξία. Η ολιγάρκεια είναι βασική χριστιανική αρετή.
Το οικολογικό πρόβλημα άρχισε να αναδεικνύεται σιγά –σιγά από την Βιομηχανική επανάσταση και μετά. Μετά από την Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο η ανάπτυξη της Βιομηχανίας έφθασε σε ύψη ιλιγγιώδη και ασύλληπτα. Συνέπεια της Βιομ. ανάπτυξης ήταν η εμφάνιση της καταναλωτικής κοινωνίας. Η εικόνα του ανθρώπου των παλαιών εποχών, του προβιομηχανικού ανθρώπου, του ανθρώπου που ζούσε κοντά στη φύση, οι ανάγκες του ήταν στατικές και περιορισμένες.
Τώρα ένας καινούργιος άνθρωπος πρόβαλε, ο άνθρωπος της καταναλωτικής κοινωνίας, με χαρακτηριστικό γνώρισμα την τάση να ανακαλύπτει διαρκώς νέες ανάγκες, νέες επιθυμίες και να παράγει διαρκώς όλο και περισσότερα καινούργια προϊόντα για να ικανοποιεί αυτές τις επιθυμίες του.
Στο χώρο της διατροφής σερβίρονται διαρκώς καινούργιες συνταγές και εφευρίσκονται διαρκώς γαργαλιστικά για τον λάρυγγα καρυκεύματα. Στο χώρο της ενδυμασίας η μόδα αλλάζει συνεχώς μοντέλα, ό,τι φορέσαμε πέρυσι, είναι φέτος ντεμοντέ.
Στο θέμα της κατοικίας άλλαξαν οι σύγχρονες ανάγκες του σπιτιού, του σαλονιού με τα έπιπλα, της κουζίνας με τις τόσες ηλεκτρικές συσκευές, που όλα ακολουθούν την μόδα και θέλουν αλλαγή, αν σε αυτά προσθέσουμε τα αυτοκίνητα, τους Η/Υ,  τα κινητά κ.λ.π. που αλλάζουν συνεχώς μοντέλα, βλέπομε την έξαρση των αναγκών του σημερινού ανθρώπου. Κατάντησε η ζωή του ένα διαρκές κυνηγητό χρόνου και χρήματος για να παρακολουθεί την εξέλιξη της μηχανής και τι καινούργιο του λανσάρει.
Με αυτή την άλογη εξέλιξη ο άνθρωπος γίνεται άβουλο ον   , δούλος των αναγκών που του το επιβάλλει η καταναλωτική κοινωνία με τη διαφήμιση και το διαρκές πλύσιμο του εγκεφάλου.
Αλλά και οι συνέπειες στο φυσικό περιβάλλον από την υπερ-εκμετάλλευση και υπερ-παραγωγή είναι φοβερές και τα αποτελέσματα τραγικά. Ατμοσφαιρική ρύπανση, μόλυνση των υδάτων, συσσώρευση σκουπιδιών, πυρπόλυση δασών, τρύπα του όζοντος φαινόμενο θερμοκηπίου, λιώσιμο των πάγων καύσωνες, υπερθέρμανση του πλανήτη. Αποτέλεσμα: Ο θάνατος και η καταστροφή.    
Από όσα βλέπομε και παρακολουθούμε φαίνεται ξεκάθαρα πως ο πλανήτης μας βρίσκεται σε αδιέξοδο και η λύση δεν είναι να τον εγκαταλείψουμε και να πάμε αλλού, όπως προτάθηκε τώρα τελευταία.
Μοναδική και διαχρονική λύση μπορεί να δώσει στο πρόβλημα η Ορθόδοξη Εκκλησία μας με την πίστη και τη χριστιανική της παράδοση. Η Ορθόδοξη Εκκλησία αντιμετωπίζει με σεβασμό και ειλικρίνεια την φύση. Μπορεί να βοηθήσει τον καταναλωτικό άνθρωπο της σύγχρονης εποχής να γνωρίσει την ασκητική της και τον σεβασμό της στη Δημιουργία. Το πρόβλημα είναι καθαρά πνευματικό.
 Όσα προγράμματα προστασίας του περιβάλλοντος και αν σχεδιασθούν και όσα οικονομικά κονδύλια και αν δαπανηθούν, δεν πρόκειται να γίνει τίποτε, εάν δεν υπάρξει πνευματική και ηθική αναστροφή, αν δεν υπάρξει αλλαγή ήθους και νοοτροπίας στη στάση του ανθρώπου έναντι του κόσμου.   
Οι Άγιοι της Εκκλησίας μας σ’ αυτόν τον αγώνα είναι οι οδηγοί μας. Οι Άγιοι αγάπησαν την φύση, έζησαν και ασκήθηκαν σ’ αυτή. Η Εκκλησία μας χρησιμοποιεί στη λατρεία της τα δώρα της φύσης. Το ψωμί και το κρασί μεταβάλλονται σε Σώμα και Αίμα Χριστού και γίνονται το φάρμακο της αθανασίας. Εύχεται «υπέρ ευκρασίας αέρων, ευφορίας των καρπών της γης και καιρών ειρηνικών...».
Ο Άγιος Τρύφωνας θεωρείται προστάτης των γεωργών, των χωραφιών και των αμπελιών.
Ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος όταν ρωτήθηκε τι είναι «καρδία ελεήμων» απάντησε «Η καρδία που καίγεται για όλη την κτίση». Ο π. Αμφιλόχιος της Πάτμου έλεγε και πρόσταζε οι άνθρωποι για τις αμαρτίες του να φυτεύουν ένα δένδρο.
Ο π. Παΐσιος έδενε με ευλάβεια κάθε δενδράκι που ήταν σπασμένο.
Πολλά είναι τα παραδείγματα των Αγίων της Εκκλησίας για την προστασία του Φυσικού Περιβάλλοντος. Από αυτά φαίνεται ότι είναι καταλύτης  στην προστασία της φύσης πάντοτε και ιδίως τώρα τελευταίως, μετά το 1989, με τις πρωτοβουλίες του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου να ορίσει την 1η Σεπτεμβρίου, Αρχή της Ινδίκτου και ημέρα εορτής προστασίας του Φυσικού Περιβάλλοντος. Μάλιστα την ακολουθία για το Φυσ. Περιβάλλον έγραψε ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος, μετά από εντολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Θερμά συγχαρητήρια στο Σύλλογο Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος για τη διοργάνωση της γιορτής αυτής, αλλά και για τους αγώνες του για τη σωτηρία του Πλανήτη και την προαγωγή της υγείας.